STATUT

§ 1.

Przedszkola nr 146 w Warszawie

Rozdział 1


Postanowienia ogólne

  1. Przedszkole nr 146 w Warszawie jest publiczne:
  1. prowadzi zajęcia z zakresu wychowania przedszkolnego dla dzieci w wieku przedszkolnym,
  2. działa w szczególności na podstawie:
  1. ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe,
  2. ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
  3. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
  4. statutu przedszkola.
  5. Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia:
  6. przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole nr 146 w Warszawie;
  1. statucie – należy przez to rozumieć statut Przedszkola nr 146 w Warszawie;
  2. dzieciach – należy przez to rozumieć dzieci uczęszczające do Przedszkola nr 146 w Warszawie;
  3. rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców dziecka oraz prawnych opiekunów dziecka, a także osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
  4. opiekunie oddziału – należy przez to rozumieć nauczyciela, którego szczególnej opiece powierzono jeden z oddziałów;
  5. organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Miasto Stołeczne Warszawa,
  6. organie sprawującym nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Mazowieckiego Kuratora Oświaty.

§ 2.

  1. Siedziba przedszkola mieści się w Warszawie, przy ul. Sandomierskiej 2.
  2. Przedszkole używa pieczątki o treści:

PRZEDSZKOLE Nr 146

02-567 Warszawa

ul. Sandomierska 2

tel. 22 849-65-52

§ 3.

Organem prowadzącym Przedszkole jest m.st. Warszawa z siedzibą przy Placu Bankowym 3/5 w Warszawie.

§ 4.

Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty.

§ 5.

  1. Przedszkole jest jednostką budżetową, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio
    z budżetu m.st. Warszawy, a uzyskane wpływy odprowadza na rachunek bankowy
    m.st Warszawy.
  2. Przedszkole prowadzi rachunek dochodów własnych na podstawie odrębnych przepisów.
  3. Obsługę administracyjno – finansowąprzedszkola prowadzi Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Mokotów m. st. Warszawy.
  4. Przedszkole prowadzi dokumentację swojej działalność i przechowuje ją zgodnie
    z przepisami prawa.
  5. Przedszkole przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności co roku na każdy kolejny rok.
  6. Przedszkole umożliwia studentom odbycie praktyk pedagogicznych na podstawie umowy ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli.

Rozdział 2

Cele i zadania przedszkola

§ 6.

  1. Celem funkcjonowania przedszkola jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka
    w procesie opieki, wychowania i nauczania – uczenia się. W efekcie takiego wsparcia dziecko powinno osiągnąć gotowość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
  2. Celem przedszkola jest:
  1. rozwijanie uzdolnień oraz kształtowanie nawyków intelektualnych potrzebnych dzieciom w codziennych sytuacjach i dalszej edukacji;
  2. budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby umiały odróżnić dobro od zła;
  3. ukształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia porażek;
  4. rozwinięcie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z innymi dziećmi i dorosłymi;
  5. zbudowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwinięcie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
  6. ukształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
  7. ukształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w dalszej edukacji szkolnej poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności.
  8. Przedszkole realizuje zadania wynikające z przepisów prawa, w szczególności:
  1. zapewnia dzieciom bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę,
  2. realizuje program wychowania przedszkolnego uwzględniający podstawę programową wychowania przedszkolnego;
  3. wspomaga indywidualny rozwój dziecka;
  4. wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka oraz przygotowaniu go do nauki
    w szkole;
  5. dokonuje analizy i oceny gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole;
  6. udziela dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
  7. umożliwia dzieciom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
  8. Przedszkole realizuje zadania poprzez:
  1. tworzenie dzieciom przyjaznych i bezpiecznych warunków kształcenia, wychowania i opieki;
  2. uwzględnianie w swojej działalności indywidualnych potrzeb emocjonalnych
    i poznawczych dzieci, zapewnienie im bezpieczeństwa i możliwości rozwoju;
  3. stosowanie systemu pomocy dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
  4. dostarczanie dzieciom pozytywnych wzorców zachowania i postępowania;
  5. dostosowanie metod pracy do wieku i naturalnej aktywności dzieci;
  6. umożliwienie dzieciom poznawania świata w jego jedności i złożoności oraz rozbudzanie ciekawości poznawczej;
  7. stałe podnoszenie poziomu jakości pracy przedszkola w następujących formach:
  1. uczestnictwo nauczycieli i innych pracowników przedszkola w różnych formach doskonalenia zawodowego,
  2. systematyczne unowocześnianie bazy przedszkola,
  3. systematyczne badanie poziomu osiągnięć dzieci,
  4. monitorowanie i ewaluacja poziomu oraz efektywności pracy przedszkola,
  5. współpraca z rodzicami dzieci, badanie ich opinii i oczekiwań.
  6. Przedszkole realizuje zadania we współpracy z:
  1. rodzicami dzieci;
  2. poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
  3. innymi przedszkolami, szkołami i placówkami systemu oświaty w zakresie realizowania zadań oświatowych;
  4. innymi instytucjami.

§ 7.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego
    i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola.
  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom i nauczycielom w przedszkolu polega na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej dzieciom. w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
  3. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
  4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje Dyrektor przedszkola.
  5. Dyrektor we współpracy z nauczycielami w miarę swoich możliwości planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach bieżącej pracy z dzieckiem oraz jako zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w następujących formach:
  1. zajęcia rozwijające uzdolnienia – dla dzieci szczególnie uzdolnionych;
  2. zajęcia specjalistyczne:
  1. korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi,
  2. logopedyczne dla dzieci z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych;
  3. zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne – dla dzieci przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym;
  4. inne zajęcia o charakterze terapeutycznym – dla dzieci z zaburzeniami
    i odchyleniami rozwojowymi, mających problemy w funkcjonowaniu
    w przedszkolu oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu przedszkola;
  1. zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego – dla dzieci, które mogą uczęszczać do przedszkola, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia, nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego wspólnie
    z oddziałem przedszkolnym i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych;
  2. porady i konsultacje.
  1. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
  2. Nauczyciele i specjaliści oceniają efektywność udzielonej pomocy i formułują wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania dziecka.
  3. Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu zapewniają poradnie psychologiczno-pedagogiczne oraz placówki doskonalenia nauczycieli.
  4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
  1. rodzicami;
  2. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
  3. placówkami doskonalenia nauczycieli;
  4. innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
  5. organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.
  6. W przypadku, gdy z wniosków wynika, że pomimo udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, nie następuje poprawa funkcjonowania dziecka
    w przedszkolu, Dyrektor przedszkola, za zgodą rodziców, występuje do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu dziecka.

§ 8.

Organizacja nauki, wychowania i opieki dzieci niepełnosprawnych

  1. Do przedszkola mogą być przyjęte dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
  2. Przedszkole organizuje naukę i opiekę dla dzieci z niepełnosprawnością w formie kształcenia specjalnego w integracji ze środowiskiem przedszkolnym.
  3. Przedszkole w miarę możliwości zapewnia:
  1. realizację indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
  2. dostosowanie przestrzeni przedszkolnej i stanowiska pracy do indywidualnych potrzeb edukacyjnych;
  3. zajęcia specjalistyczne organizowane ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym również zajęcia
    w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  4. sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci;
  5. zajęcia rewalidacyjne;
  6. przygotowanie dzieci do samodzielności w życiu dorosłym.
  1. Dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektor powołuje zespół składający się z nauczycieli oraz specjalistów, którzy będą pracować
    z dzieckiem.
  2. Zadaniem zespołu jest koordynowanie udzielania pomocy w oparciu o indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, opracowany na podstawie zaleceń orzeczenia
    o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wielospecjalistycznej ocenę funkcjonowania dziecka.
  3. Rodzice mają prawo udziału w spotkaniach zespołu, otrzymują kopie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka oraz indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.
  4. Dyrektor wyznacza zajęcia edukacyjne oraz zintegrowane działania i zajęcia, określone
    w programie, które będzie realizował nauczyciel – pedagog specjalny wspólnie
    z nauczycielem grupy lub samodzielnie, a także zadania dla specjalistów.
  5. Zespół dwa razy w roku dokonuje wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka
    i w miarę potrzeb modyfikuje program.
  6. Dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, przedszkole zatrudnia dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia dzieci niepełnosprawnych lub pomoc nauczyciela.

§ 9.

  1. Przedszkole współdziała z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, szczególnie w zakresie:
  1. wspomagania wszechstronnego rozwoju dzieci,
  2. terapii zaburzeń rozwojowych i dysfunkcyjnego zachowania;
  3. wspomagania wychowawczej funkcji rodziny;
  4. pomocy rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron dzieci;
  5. udzielania pomocy dzieciom niepełnosprawnym lub z dysfunkcjami rozwojowymi oraz ich rodzicom;
  6. innych obszarów, w zależności od potrzeb i kompetencji.
  7. W przedszkolu raz w tygodniu pełni dyżur psycholog zatrudniony w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Nr 7 w Warszawie.

§ 10.

Podtrzymywaniepoczuciatożsamościnarodowej,etnicznej,językoweji religijnej

  1. Przedszkole umożliwia podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez:
  1. zajęcia w języku polskim;
  2. realizację treści związanych z historią, geografią i kulturą naszego regionu i kraju;
  3. zapoznawanie z historią kraju i symbolami narodowymi;
  4. przybliżanie tradycji i kultury regionu oraz najbliższej okolicy;
  5. zwiedzanie miejsc pamięci narodowej, muzeów, nekropolii, parków narodowych, krajobrazowych, rezerwatów i pomników przyrody, które zlokalizowane są
    w najbliższej okolicy;
  6. prowadząc nauczanie religii w ramach planu zajęć przedszkolnych dla dzieci, których rodzice wyrażają takie życzenie w najprostszej formie oświadczenia, które nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może natomiast zostać zmienione;
  7. organizację uroczystości z okazji świąt narodowych z prezentowaniem symboli państwowych;
  8. udział w spotkaniach z ciekawymi postaciami zapraszanymi do przedszkola – autorytetami w zakresie nauki, kultury i sportu;
  9. tworzenie tradycji przedszkola.
  1. W miarę potrzeb organizowanie zajęć umożliwiających osłuchanie z językiem mniejszości narodowych, etnicznych, językiem regionalnym i podtrzymywanie tożsamości tych dzieci w zakresie narodowości, grupy etnicznej, językowej.
  2. Przedszkole prowadzi z dziećmi planową pracę wychowawczą opartą na wartościach uniwersalnych.
  3. Dzieci niebędące obywatelami polskimi, które pobierają naukę w przedszkolach funkcjonujących w systemach oświatowych innych państw, korzystają z nauki i opieki na warunkach dzieci uczęszczających do przedszkola.
  4. Przedszkole zapewnia integrację dzieci niebędących obywatelami polskimi ze środowiskiem przedszkolnym i wspomaga ich w pokonaniu trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z kształceniem za granicą.

§ 11.

Innowacje

  1. Działalność innowacyjna przedszkola jest integralnym elementem wychowania przedszkolnego i obejmuje swym zakresem:
  1. tworzenie warunków do rozwoju aktywności, w tym kreatywności dzieci;
  2. realizację zadań służących poprawie istniejących lub wdrożenie nowych rozwiązań
    w procesie kształcenia, przy zastosowaniu nowatorskich działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji dzieci oraz nauczycieli;
  3. stworzenie przez dyrektora warunków do działania w przedszkolu wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym, oprócz działalności wychowawczej lub rozszerzania i wzbogacania form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola, jest również rozszerzanie i wzbogacanie form działalności innowacyjnej.
  4. Dyrektor przedszkola inspiruje i motywuje nauczycieli do podejmowania innowacyjnych rozwiązań w swojej pracy z dziećmi.

Rozdział 3

Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć
w przedszkolu oraz poza przedszkolem

§ 12.

  1. Przedszkole sprawuje bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie ich pobytu
    w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza przedszkolem, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych.
  2. Dzieci przebywające w przedszkolu są pod opieką nauczyciela, który organizuje im zabawy i zajęcia wychowawczo – dydaktyczne.
  3. Nauczyciel jest w pełni odpowiedzialny za bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci, zapewniając im pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.
  4. Nauczyciel każdorazowo kontroluje miejsca, w których przebywają dzieci oraz sprzęt, pomoce i wykorzystywane narzędzia.
  5. W czasie pobytu dziecka w przedszkolu nie może ono pozostać bez nadzoru osoby dorosłej.
  6. Nauczyciel może opuścić oddział w momencie przyjścia drugiego nauczyciela, informując go o wszystkich sprawach dotyczących dzieci będących pod jego opieką.
  7. W grupach dzieci najmłodszych w sprawowaniu opieki nad nimi pomaga nauczycielowi pomoc nauczyciela lub woźna oddziałowa.
  8. W nagłym wypadku nauczyciel może opuścić dzieci pod warunkiem, że zapewni im
    w tym czasie opiekę innej upoważnionej osoby.
  9. Obowiązkiem nauczyciela jest udzielenie natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji, gdy ta pomoc jest niezbędna.
  10. Nauczyciel zobowiązany jest powiadomić Dyrektora przedszkola oraz rodziców
    o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych niepokojących symptomach.
  11. Pracownicy przedszkola nie podają dzieciom żadnych leków lub substancji o podobnym działaniu oraz nie przeprowadzają żadnych zabiegów lekarskich, a jedynie te wynikające
    z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
  12. Dzieci czasowo niesprawne np. unieruchomione gipsem, mogą przychodzić do przedszkola po uzyskaniu zgody nauczycielki, której powierzona jest opieka nad tym dzieckiem.

§ 13.

  1. Dzieci mogą uczestniczyć spacerach poza terenem przedszkola, po wpisaniu wyjścia przez nauczyciela w Rejestrze wyjść, a także w wycieczkach za zgodą rodziców wyrażoną w formie pisemnego oświadczenia.
  2. W trakcie zajęć poza terenem przedszkola (spacery, wycieczki) zapewniona jest opieka nauczyciela i dodatkowo na każde 10 dzieci jednej osoby dorosłej.
  3. Organizacja wycieczek odbywa się zgodnie z obowiązującym regulaminem spacerów
    i wycieczek.
  4. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.

§ 14.

  1. Sprawowanie opieki nad dzieckiem w przedszkolu odbywa się ponadto poprzez:
  1. poznanie i przestrzeganie przez dzieci zasad bezpieczeństwa na terenie przedszkola i poza nim z uwzględnieniem elementarnych zasad bezpieczeństwa poruszania się po drogach publicznych;
  2. wyrabianie właściwych nawyków związanych z ochroną zdrowia, higieną osobistą i kulturą zachowania na co dzień;
  3. poznawanie i przestrzeganie przez dzieci zasad ochrony przyrody i kształtowanie postaw proekologicznych wobec środowiska,
  4. wdrażanie do samoobsługi, rozwijanie samodzielności w myśleniu i działaniu, uczenie samokontroli;
  5. rozwijanie sprawności ruchowej oraz aktywności fizycznej poprzez zabawy i ćwiczenie ruchowe organizowane na świeżym powietrzu i w pomieszczeniach przedszkola;
  6. umożliwienie dzieciom codziennego wyjścia na świeże powietrze, zgodnie z warunkami i sposobami realizacji zawartymi w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
  1. W przedszkolu realizowane są procedury w zakresie bezpieczeństwa, w tym polityka ochrony małoletnich przed przemocą, zgodnie z przyjętymi standardami.
  2. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki zabawy, nauki
    i wypoczynku a w szczególności:
  1. sale przedszkolne posiadają właściwe oświetlenie, wentylację, ogrzewanie oraz powierzchnię użytkową,
  2. wyposażenie, w tym meble, zabawki i pomoce dydaktyczne posiadają atesty
    i certyfikaty,
  3. dostosowanie sprzętu, z którego korzystają dzieci, do wymagań ergonomii;
  4. posiada sprzęt i urządzenia ochrony przeciwpożarowej,
  5. apteczki wyposażone są w niezbędne środki do udzielania pierwszej pomocy wraz z instrukcją dotyczącą jej udzielania;
  6. plany ewakuacji przedszkola umieszczone są w widocznym miejscu, w sposób zapewniający łatwy do nich dostęp;
  7. teren przedszkola jest ogrodzony;
  8. prace remontowe, naprawcze i instalacyjne w pomieszczeniach przedszkola realizuje się pod nieobecność dzieci w tychże pomieszczeniach;
  9. w okresie zimowym przejść na terenie oczyszczanie przedszkola ze śniegu i lodu;
  10. utrzymywanie urządzeń higieniczno-sanitarnych w czystości i w stanie pełnej sprawności technicznej;
  11. wietrzenie pomieszczeń w czasie przerwy w zajęciach przeprowadzanych z dziećmi,
    a w razie potrzeby także w czasie zajęć;
  12. przeprowadzanie kontroli obiektu i terenu, przez Dyrektora przedszkola co najmniej 1 raz w roku oraz, w przypadku co najmniej dwutygodniowej przerwy w pracy przedszkola.
  13. Na terenie przedszkola znajduje się monitoring wizyjny – zewnętrzny i wewnętrzny w celu ochrony mienia przedszkola oraz zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom i pracownikom. Dokładne regulacje dotyczące monitoringu zostały zapisane w regulaminie monitoringu wizyjnego, który dostępny jest na tablicy ogłoszeń i stronie internetowej przedszkola.

Rozdział 4

Organy przedszkola

§ 15.

  1. Organami przedszkola są:
  1. Dyrektor przedszkola;
  2. Rada Pedagogiczna;
  3. Rada Rodziców.
  4. Organy kolegialne w przedszkolu działają zgodnie z przyjętymi regulaminami.

§ 16.

Dyrektor przedszkola

  1. Dyrektor przedszkola:
  1. kieruje działalnością przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz;
  2. sprawuje nadzór pedagogiczny;
  3. sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
  4. realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
  5. dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola;
  6. wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom
    i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
  7. po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej dopuszcza do użytku w przedszkolu zaproponowany przez nauczycieli program wychowania przedszkolnego;
  8. współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli
    w organizacji praktyk pedagogicznych;
  9. stwarza warunki do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Podjęcie działalności przez stowarzyszenie lub inną ww. organizację wymaga uzyskania zgody Dyrektora przedszkola, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności;
  10. przewodniczy Radzie Pedagogicznej;
  11. wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej, podjętych w zakresie jej kompetencji stanowiących, niezgodnych z przepisami prawa i niezwłocznie zawiadamia o tym organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny;
  12. organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną;
  13. realizuje ustawowe zadania zabezpieczenia i ustala zasady przetwarzania danych osobowych, osób których dane dotyczą, w szczególności dane osobowe dzieci, rodziców oraz pracowników i współpracowników przedszkola;
  14. jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli oraz pracowników niebędących nauczycielami i decyduje w sprawach:
  1. zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
  2. dokonywania oceny pracy nauczycieli i pracowników samorządowych;
  3. przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom
    i innym pracownikom Przedszkola,
  4. występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej,
    w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola;

15) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.

§ 17.

  1. Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną i rodzicami.
  2. Dyrektor przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola.

§ 18.

Rada Pedagogiczna

  1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.
  2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
  3. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
  4. Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem i po zakończeniu roku szkolnego, a także w miarę bieżących potrzeb.
  5. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy Dyrektora, organu prowadzącego przedszkole albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
  6. Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady Pedagogicznej.
  7. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów,
    w obecności co najmniej połowy jej członków.
  8. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
  9. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
  10. Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola.

§ 19.

  1. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
    1. uchwalanie statutu przedszkola oraz dokonywanie w nim zmian;
    2. zatwierdzanie planów pracy przedszkola;
    3. podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu;
    4. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
    5. podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy przedszkola;
    6. wykorzystanie wyników nadzoru pedagogicznego do podnoszenia jakości pracy przedszkola.
  2. Rada Pedagogiczna opiniuje, w szczególności:
    1. organizację pracy przedszkola;
    2. projekt planu finansowego przedszkola;
    3. wnioski Dyrektora przedszkola o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród
      i wyróżnień;
    4. propozycje Dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
    5. programy wychowania przedszkolnego przed dopuszczeniem ich do użytku
      w przedszkolu;
    6. kandydata na stanowisko Dyrektora przedszkola zaproponowanego przez organ prowadzący, o ile do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat albo konkurs nie wyłoni kandydata;
    7. pracę dyrektora przy dokonywaniu oceny jego pracy;
    8. decyzję Dyrektora przedszkola o współpracy z organizacjami, których celem statutowym, oprócz działalności wychowawczej lub rozszerzania i wzbogacania form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola, jest również rozszerzanie i wzbogacanie form działalności innowacyjnej;
  3. Rada Pedagogiczna ponadto wybiera swoich przedstawicieli:
  1. do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola,
  2. do komisji odwoławczej od oceny pracy nauczyciela,
  3. do komisji dyscyplinarnej dla nauczycieli przy Wojewodzie Mazowieckim.
  4. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska Dyrektora przedszkola lub z innego stanowiska kierowniczego w przedszkolu

§ 20.

Rada Rodziców

  1. Rada Rodziców jest społecznym organem kolegialnym, reprezentującym ogół rodziców dzieci.
  2. W skład Rady Rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców dzieci danego oddziału.
  3. W wyborach, o których mowa w ust. 2, jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic.
  4. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
  5. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa
    w szczególności:
  1. wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady Rodziców;
  2. szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do Rady Rodziców oraz przedstawicieli rad oddziałowych.
  1. Dokumentacja działania rady rodziców jest przechowywana w przedszkolu.
  2. Regulamin Rady Rodziców nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.

§ 21.

  1. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
  1. opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania przedszkola;
  2. opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora przedszkola;
  3. opiniowanie pracy nauczyciela i dyrektora przy dokonywaniu oceny ich pracy;
  4. wnioskowanie do Dyrektora przedszkola o dokonanie oceny pracy nauczyciela;
  5. opiniowanie decyzji Dyrektora przedszkola o współpracy z organizacjami, których celem statutowym, oprócz działalności wychowawczej lub rozszerzania
    i wzbogacania form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola, jest również rozszerzanie i wzbogacanie form działalności innowacyjnej;
  1. opiniowanie eksperymentu pedagogicznego;
  2. przekazywanie opinii i wniosków na temat pracy przedszkola i zgłaszanie własnych propozycji.
  1. Rada Rodziców może występować do Dyrektora przedszkola, Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego przedszkole oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny
    z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola w celu wspierania statutowej działalności przedszkola.
  2. Do zadań Rady Rodziców należy w szczególności:
  1. pobudzanie i organizowanie różnych form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań przedszkola;
  2. współudział w bieżącym i perspektywicznym planowaniu pracy przedszkola;
  3. pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy przedszkola;
  4. współpraca ze środowiskiem lokalnym;
  5. organizowane działalności mającej na celu podnoszenie kultury pedagogicznej w rodzinie i środowisku lokalnym;
  6. tworzenie klimatu twórczej współpracy jak najliczniejszej grupy rodziców z przedszkola.
  1. Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
  2. Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin Rady Rodziców.

§ 22.

Współpraca pomiędzy organami przedszkola

  1. Koordynatorem współdziałania organów jest Dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach jego kompetencji oraz umożliwia bieżącą wymianę informacji między nimi.
  2. Współdziałanie organów przedszkola ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju dzieci oraz podnoszenie poziomu pracy przedszkola.
  3. Współdziałanie organów przedszkola obywa się według następujących zasad:
  1. partnerstwa i pozytywnej motywacji;
  2. wielostronnego przepływu informacji;
  3. aktywnej i systematycznej współpracy.
  1. Organy przedszkola informują się wzajemnie o wydanych zarządzeniach i podjętych uchwałach.
  2. Każdy organ może włączyć się do rozwiązywania konkretnych problemów przedszkola, przedstawiając opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego do rozwiązania danego problemu.
  3. Kolegialne organy przedszkola mogą zapraszać na swoje zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i poglądów.

§ 23.

Sposób rozwiązywania sporów pomiędzy organami

  1. Dyrektor przedszkola rozstrzyga wnoszone sprawy sporne pomiędzy organami
    z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego.
  2. Wszelkie zaistniałe spory pomiędzy organami przedszkola rozwiązywane są według następujących zasad:
  1. podjęcie starań znalezienia rozwiązań wewnętrznych;
  2. powiadomienie Dyrektora przedszkola;
  3. ustalenie sposobu postępowania wspólnie z zainteresowanymi stronami.
  4. W przypadku sporu między organami przedszkola, w których stroną jest Dyrektor przedszkola podejmuje się następujące działania:
  1. powołuje się komisję rozjemczą; w skład której wchodzi po jednym przedstawicielu organów przedszkola będących w sporze, z tym, że dyrektor wyznacza swojego przedstawiciela do pracy w zespole;
  2. komisja rozjemcza w pierwszej kolejności powinna prowadzić postępowanie mediacyjne, a  w przypadku niemożności rozwiązania problemu przyjąć rozwiązanie
    w drodze głosowania większością głosów. W razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
  3. decyzja komisji jest ostateczna.

Rozdział 5

Organizacja przedszkola

§ 24.

  1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na wspólny wniosek dyrektora i Rady Rodziców.
  2. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpłatną opiekę, wychowanie i nauczanie w godzinach od 7:00 do 17:30, od poniedziałku do piątku, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy.
  3. Przedszkole jest wielooddziałowe i ogólnodostępne.
  4. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez Dyrektora i zatwierdzony przez organ prowadzący.
  5. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora na wniosek Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, zasady zapewniania odpowiedniej liczby dzieci w oddziale oraz oczekiwań rodziców.
  6. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
  7. Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego.

§ 25.

  1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział, obejmujący dzieci
    w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
  2. Na początku roku szkolnego, z uwagi na zróżnicowaną i zmieniającą się liczbę dzieci
    z jednego rocznika, dopuszcza się dokonanie przesunięć dzieci między istniejącymi już oddziałami, z uwzględnieniem ich poziomu dojrzałości.
  3. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
  4. W przypadku absencji nauczycieli, małej ilości dzieci, w okresach przedświątecznych, feryjnych, wakacyjnych, istnieje możliwość łączenia grup i funkcjonowanie przedszkola na zasadzie dyżuru, z zastrzeżeniem dopuszczalnej liczby dzieci w grupie, o której mowa w ust. 3.
  5. Dyrektor powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań.
  6. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej nauczyciel (nauczyciele) powinien opiekować się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.

§ 26.

  1. Godzina prowadzonych przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i opieki
    w przedszkolu trwa 60 minut.
  2. Czas prowadzonych w przedszkolu zajęć powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci, z tym że czas prowadzonych w przedszkolu zajęć religii, zajęć
    w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zajęć rewalidacyjnych powinien wynosić:
  1. z dziećmi w wieku 3–4 lat – około 15 minut;
  2. z dziećmi w wieku 5–6 lat – około 30 minut.
  3. Przedszkole odpowiednio do potrzeb środowiskowych prowadzi:
  1. kształcenie specjalne dla dzieci niepełnosprawnych, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy;
  2. indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola
    w miejscu pobytu dziecka lub na wniosek rodzica, za zgodą dyrektora, po uzyskaniu opinii nauczycieli, w pomieszczeniu w przedszkolu;
  3. religię na życzenie rodziców.
  1. Podstawą udziału dziecka w zajęciach z religii jest życzenie wyrażone przez rodzica
    w formie pisemnego oświadczenia.
  2. Życzenie udziału w zajęciach z religii raz wyrażone, nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, ale może być odwołane w każdym czasie.
  3. W przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe.
  4. Czas trwania zajęć dodatkowych powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.
  5. W czasie trwania zajęć dodatkowych odpowiedzialność za powierzoną grupę dzieci ponosi osoba prowadząca te zajęcia.

§ 27.

  1. W przedszkolu nauczyciele prowadzą obserwację pedagogiczną każdego dziecka mającą na celu poznanie i zabezpieczenie jego potrzeb rozwojowych.
  2. Obserwacja pedagogiczna powinna zakończyć się analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
  3. Nauczyciele do końca kwietnia każdego roku zobowiązani są przekazać rodzicom (za pośrednictwem Dyrektora przedszkola) diagnozę gotowości dziecka do podjęcia nauki
    w szkole, na podstawie dotychczasowej pracy z dzieckiem oraz obserwacji.

§ 28.

  1. Koszty funkcjonowania oddziałów przedszkolnych pokrywane są przez organ prowadzący oraz wnoszone przez rodziców – opłaty za wyżywienie.
  2. Rodzice nie ponoszą opłat za zajęcia dodatkowe.
  3. Przedszkole organizuje trzy posiłki dziennie:
  1. śniadanie,
  2. obiad,
  3. podwieczorek.
  1. Istnieje możliwość nieskorzystania z posiłków lub korzystania z mniejszej ich ilości.
  2. Dzienna stawka żywieniowa ustalana jest przez dyrektora, st. specjalistę i Radę Rodziców na początku roku szkolnego, zgodnie z ustaleniami organu prowadzącego. Stawka może ulec zmianie w ciągu roku.
  3. Przedszkole dodatkowo prowadzi specjalistyczne żywienie dla dzieci z alergiami pokarmowymi o szerokim zakresie eliminacyjnym produktów spożywczych (diety m.in. bezglutenowe, bezmleczne, bezjajeczne i inne) lub chorobami wymagającymi stosowania indywidualnej diety zgodnie z zaleceniami lekarza.
  4. Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia przez dzieci i pracowników przedszkola oraz odpisu za niewykorzystany posiłek ustala organ prowadzący, w formie uchwały.
  5. Opłatę za żywienie wnosi się gotówką w przedszkolu, bądź przelewem na wskazany przez Dyrektora przedszkola numer rachunku bankowego.

§ 29.

Nauka, opieka i wychowanie w trybie zdalnym

  1. Dyrektor przedszkola może zawiesić zajęcia na czas określony z powodu zaistnienia następujących okoliczności:
  1. zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
  2. temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia, zagrażającej zdrowiu dzieci,
  3. zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
  4. innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci.
  1. Zawieszenie zajęć może dotyczyć oddziału, kilku oddziałów lub całego przedszkola,
    w zakresie wszystkich lub poszczególnych zajęć.
  2. Zawieszenie zajęć jest możliwe za zgodą organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.
  3. O zawieszeniu zajęć dyrektor zawiadamia organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
  4. O zawieszeniu zajęć informowani są zainteresowani rodzice dzieci, których dotyczy zawieszenie zajęć.
  5. Gdy zawieszenie zajęć zostało wprowadzone na okres dłuższy niż 2 dni, dyrektor jest zobowiązany do zorganizowania zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Wprowadzenie nauczania zdalnego powinno wtedy nastąpić nie później niż w trzecim dniu zawieszenia.
  6. Pomimo zawieszenia zajęć zapewniona jest możliwość odstąpienia od nauki zdalnej mimo ustawowego obowiązku jej realizacji:
  1. po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
  2. za zgodą organu prowadzącego.
  3. Organizacja zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, to technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji tych zajęć:
  1. sprawdzone materiały edukacyjne i strony internetowe,
  2. e-booki, linki do słuchowisk, zabawy on-line,
  3. zdjęcia, filmiki, materiały, zadania, propozycje pracy wysyłane przez nauczycieli,
  4. materiały prezentowane w programach publicznej telewizji i radiofonii.
  5. Sposoby przekazywania dzieciom i ich rodzicom materiałów niezbędnych do realizacji zajęć to:
  1. strona internetowa przedszkola
  2. droga telefoniczna – poprzez rozmowy lub SMS
  3. droga e-mailowa
  4. aplikacja umożliwiająca przeprowadzenie wideokonferencji TEAMS,
  5. dostępność nauczycieli i specjalistów w godzinach pracy przedszkola, zgodnie z harmonogramem podanym do wiadomości lub opublikowanym na stronie internetowej przedszkola.
  6. W ramach bezpiecznego uczestnictwa dzieci w tych zajęciach w odniesieniu do ustalonych w przedszkolu technologii informacyjno – komunikacyjnych, mając na uwadze łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia nauczyciele zobowiązani są do planowania zajęć ze szczególnym uwzględnieniem:
  1. równomiernego obciążenia dzieci w poszczególnych dniach tygodnia,
  2. zróżnicowania zajęć w każdym dniu,
  3. możliwości psychofizycznych dzieci podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
  4. łączenia przemiennie kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,
  5. konieczności zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego z czasu spędzanego przed ekranem komputera/telewizora.
  6. Sposób potwierdzania uczestnictwa dzieci w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, uwzględniając konieczność poszanowania sfery prywatności dziecka oraz warunki techniczne i oprogramowanie sprzętu służącego do nauki:
  1. rodzice mogą przesyłać zdjęcia prac i zabaw prowadzonych z dziećmi drogą mailową (adres służbowy),
  2. rodzice kontaktują się z nauczycielami poprzez pytania, uwagi telefonicznie.
  3. Dyrektor przedszkola, na wniosek rodziców dziecka i w porozumieniu z organem prowadzącym, umożliwiają dziecku, które posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, realizację zajęć indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
    z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w indywidualnym kontakcie z nauczycielem lub nauczycielami, uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu
    o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.

Rozdział 6

Rodzice

§ 30.

Prawa i obowiązki rodziców

  1. Formy współdziałania przedszkola z rodzicami uwzględniają ich prawo do:
  1. znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale;
  2. uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju;
  3. uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy;
  4. wyrażania i przekazywania nauczycielowi i Dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy Przedszkola;
  5. wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i sprawującemu nadzór pedagogiczny za pośrednictwem Rady Rodziców.
  6. Obowiązkiem rodziców jest:
  1. przestrzeganie niniejszego statutu;
  2. punktualne przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola;
  3. informowanie o nieobecności dziecka w przedszkolu, w tym o chorobie zakaźnej dziecka;
  4. przygotowanie dziecka do funkcjonowania w grupie rówieśniczej w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych;
  5. zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce umożliwiające dziecku pełną aktywność na zajęciach;
  6. informowanie, przy zapisywaniu dziecka do przedszkola, o chorobach przewlekłych dziecka, potrzebach z tym związanych oraz innych problemach, szczególnie zdrowotnych;
  7. informowanie dyrektora lub nauczyciela dziecka o wszelkich zdarzeniach
    i sytuacjach mających bezpośredni związek z dzieckiem, jego bezpieczeństwem oraz kondycją zdrowotną i emocjonalną;
  8. współdziałanie z nauczycielem w celu skutecznego stymulowania rozwoju dziecka z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb;
  9. uczestniczenie w zebraniach organizowanych przez nauczycieli oddziału przedszkolnego;
  10. bezzwłoczne informowanie przedszkola o zmianach telefonu kontaktowego i adresu zamieszkania;
  11. śledzenie na bieżąco informacji umieszczanych na tablicach ogłoszeń;
  12. respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.

§ 31.

Zasady współpracy z rodzicami

  1. Przedszkole pełni funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców.
  2. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
  3. W celu zapewnienia realizacji statutowych zadań przedszkola rodzice i nauczyciele współdziałają w zakresie:
  1. realizacji zadań rocznego planu pracy dydaktyczno-wychowawczej przedszkola;
  2. współuczestnictwa w działalności opiekuńczej i wychowawczo – dydaktycznej przedszkola;
  3. ustalania kierunku oddziaływania psychologiczno – pedagogicznego na dziecko
    w celu stymulowania wszystkich sfer jego osobowości;
  4. przekazywania bieżących informacji na temat rozwoju ich dziecka, trudności
    i osiągnięć.
  5. Formami współdziałania przedszkola z rodzicami są:
  1. zebrania grupowe;
  2. dni otwarte, podczas których udzielane są zainteresowanym rodzicom informacje na temat postępów i zachowania dzieci;
  3. konsultacje i rozmowy indywidualne z Dyrektorem przedszkola lub nauczycielami;
  4. zajęcia otwarte;
  5. udział w uroczystościach przedszkolnych.
  6. Spotkania z rodzicami dzieci w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze (dni otwarte) organizowane są dwa razy w roku szkolnym lub częściej – na wniosek rodziców lub nauczycieli.

§ 32.

Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola

  1. Do przedszkola nie wolno przyprowadzać dzieci z objawami chorobowymi (szczególnie zakaźnymi lub infekcyjnymi).
  2. W przypadku sygnalizowania złego samopoczucia dziecka, rodzice są zobowiązani do natychmiastowego jego odbioru z przedszkola.
  3. Dziecko może być przyprowadzane do przedszkola od godz. 7.00 do godz. 9.00 lub w każdym innym czasie po wcześniejszym zgłoszeniu telefonicznym lub osobistym.
  4. Spóźnienia dziecka należy zgłaszać osobiście lub telefonicznie do godziny 9.00.
  5. Przedszkole sprawuje opiekę nad dzieckiem od momentu przekazania dziecka przez rodzica lub inną upoważnioną przez nich osobę pod opiekę wychowawcy grupy lub pod opiekę upoważnionego pracownika przedszkola, do czasu odbioru dziecka z sali lub ogrodu przez rodzica lub inną upoważnioną przez nich osobę.
  6. Dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane z przedszkola osobiście przez rodziców, bądź przez inne osoby pełnoletnie, na podstawie pisemnego upoważnienia rodziców w danym roku.
  7. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 5, powinno zawierać numer i serię dowodu osobistego osoby wskazanej do odbioru dziecka oraz podpis osoby upoważniającej
    i upoważnionej.
  8. Dziecko może zostać odebrane przez osobę wskazaną w pisemnym upoważnieniu złożonym w przedszkolu i po okazaniu przez nią dowodu tożsamości.
  9. Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
  10. Pracownicy przedszkola mogą odmówić wydania dziecka wyłącznie w przypadku, gdy zachowanie osoby, która zamierza odebrać dziecko z przedszkola budzi obawy, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa i wskazuje na spożycie alkoholu, środka odurzającego lub innej podobnie działającej substancji.
  11. W przypadku odmowy wydania dziecka osobie upoważnionej nauczyciel niezwłocznie informuje o tym dyrektora i podejmuje wszelkie dostępne czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicami dziecka.
  12. W przypadku niezgłoszenia się nikogo po dziecko po godzinach pracy przedszkola podejmowane są próby skontaktowania się z osobami upoważnionymi do odbioru dziecka.
  13. W sytuacji, gdy żadna z osób upoważnionych nie jest w stanie przejąć opieki nad dzieckiem (z przyczyn losowych), nauczycielka zgłasza dziecko do Policyjnej Izby Dziecka, a do czasu znalezienia rodziców, przejmuje opiekę nad dzieckiem.
  14. Rodzice zobowiązani są do przestrzegania regulaminu przedszkola dotyczącym punktualnego przyprowadzania i odbierania dzieci.
  15. Rodzice którzy systematycznie nie przyprowadzają i nie odbierają dzieci punktualnie, będą pouczani o swoich obowiązkach w formie pisemnej przez Dyrektora przedszkola, Radę Rodziców bądź w szczególnych przypadkach sprawa może być kierowana do ośrodka pomocy społecznej.
  16. Życzenie rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być potwierdzone wyrokiem sądu ograniczającym prawa rodzicielskie.

Rozdział 7

Prawa i obowiązki dzieci

§ 33.

  1. Wychowaniem przedszkolnym objęte jest dziecko od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
  2. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
  3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach do przedszkola może uczęszczać dziecko, które ukończyło 2,5 roku życia, przy spełnieniu określonych warunków, tj.:
  1. dziecko posiada podstawowe umiejętności w zakresie zgłaszania potrzeb fizjologicznych i samoobsługi;
  2. dziecko posiada starsze rodzeństwo już uczęszczające do naszego przedszkola;
  3. przedszkole dysponuje wolnym miejscem w grupie najmłodszej;
  4. istnieją ważne względy społeczne, np. wyjątkowo trudna sytuacja rodzinna.

§ 34.

  1. Dziecko w przedszkolu ma prawo do:
  1. właściwie zorganizowanego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej, procesu wychowawczo – dydaktycznego;
  2. uczestniczenia we wszystkich formach aktywności organizowanych w przedszkolu;
  3. szacunku, godności i nietykalności osobistej;
  4. podmiotowego i równego traktowania;
  5. swobody w wyrażaniu myśli;
  6. rozwijania swoich zainteresowań i zdolności;
  7. opieki wychowawczej i zapewnienia warunków bezpieczeństwa;
  8. pomocy nauczyciela w trudnych dla niego sytuacjach;
  9. korzystania z pomieszczeń przedszkolnych, sprzętu, zabawek i pomocy dydaktycznych;
  10. korzystania z opieki zdrowotnej oraz pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
  11. uczestnictwa w imprezach kulturalnych, sportowych i rozrywkowych.
  12. Dziecko ma obowiązek:
  1. przestrzegania zasad i norm współżycia ustalonych w zbiorowości przedszkolnej;
  2. kulturalnie i z szacunkiem odnosić się do rówieśników i osób dorosłych;
  3. aktywnie uczestniczyć w zajęciach dydaktycznych i zabawach ruchowych;
  4. dbać o higienę osobistą i odpowiedni strój;
  5. utrzymywać porządek w swoim najbliższym otoczeniu;
  6. dbać o zabawki i pomoce dydaktyczne;
  7. stosować się do poleceń nauczyciela.

§ 35.

Skreślenie dziecka z listy

  1. Dyrektor może, w drodze decyzji administracyjnej, skreślić dziecko z listy uczęszczających do przedszkola w przypadku:
  1. nieprzerwanej nieobecności dziecka w przedszkolu trwającej ponad miesiąc bez poinformowania Dyrektora przedszkola o tej nieobecności;
  2. zachowania dziecka, które zagraża bezpieczeństwu swojemu lub innych osób;
  3. zalegania za ponad dwa miesiące z uiszczeniem opłaty za korzystanie
    z wyżywienia.
  1. Skreślenie z listy następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej.
  2. Skreślenie dziecka z listy nie dotyczy dziecka odbywającego roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne.
  3. W przypadku skreślenia dziecka z listy przedszkolaków rodzice otrzymają decyzję
    w formie pisemnej wraz z uzasadnieniem.
  4. Skreślenie dziecka z listy na wniosek rodziców nie wymaga wydania decyzji przez Dyrektora przedszkola.

Rozdział 8

Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola

§ 36.

  1. W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i obsługi.
  2. Wszyscy pracownicy przedszkola są zobowiązani do:
  1. wykonywania wszelkich czynności poleconych przez Dyrektora, które wynikają z potrzeb przedszkola;
  2. troszczenia się o mienie przedszkola i bezpieczeństwo dzieci;
  3. nieujawniania opinii w sprawach przedszkola osobom nieuprawnionym, z wyjątkiem władz oświatowych;
  4. przestrzegania dyscypliny służbowej polegającej na:
  1. realizacji pełnych godzin pracy wyznaczonych w harmonogramie;
  2. niespóźnianiu się do pracy;
  3. nieopuszczaniu stanowiska pracy przed wyznaczonym czasem;
  4. codziennym podpisywaniu listy obecności;
  5. zgłaszania nieobecności w pracy;
  6. wykonywaniu pracy sumiennie i skrupulatnie;
  7. zgłaszania zaistniałych szkód w sprzęcie przedszkola;
  8. poddawaniu się okresowym badaniom lekarskim.
  9. W przypadku nieobecności Dyrektora przedszkola zastępuje go nauczyciel, wyznaczony przez organ prowadzący, w zakresie określonym w przydziale czynności.

§ 37.

Zadania nauczycieli

  1. Nauczyciel prowadzi pracę wychowawczo – dydaktyczną i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy, a także bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.
  2. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych kieruje się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie i postawę moralną oraz poszanowaniem ich godności osobistej.
  3. Nauczyciele w działalności służbowej stosują w praktyce przetwarzania danych osobowych zasady i czynności oraz obowiązki spoczywające na nich na mocy przepisów krajowych oraz państw członkowskich Unii o ochronie danych.
  4. Do obowiązków nauczyciela należy przetwarzanie danych osobowych wyłącznie
    w zakresie nadanych upoważnień zgodnie z decyzją dyrektora, a także zabezpieczenie nośników danych w zgodności z dokumentacją zabezpieczenia danych osobowych przedszkola w formie zapisów elektronicznych, jak i tradycyjnych oraz udostępnianie danych uprawnionym podmiotom i osobom w granicach i przepisach prawa.
  5. Do zadań nauczycieli należy, w szczególności:
  1. planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo – dydaktycznej z zachowanie zasad pełnego bezpieczeństwa;
  2. realizowanie obowiązującego w przedszkolu programu wychowania przedszkolnego;
  3. wspieranie rozwoju psychofizycznego dzieci, ich zdolności i zainteresowań;
  4. prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie
    i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;
  5. systematyczne prowadzenie dokumentacji przebiegu pracy wychowawczo – dydaktycznej;
  6. współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną
    i opiekę zdrowotną;
  7. współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci;
  8. zaznajamianie rodziców z zadaniami wynikającymi w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale;
  9. udzielanie rodzicom informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju;
  10. doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie kwalifikacji zawodowych;
  11. czynny udział w pracy Rady Pedagogicznej oraz realizowanie jej uchwał.
  1. Wyznaczony przez Dyrektora przedszkola nauczyciel koordynuje zadania związane
    z polityką ochrony małoletnich.
  2. Nauczyciele w swojej pracy bezpośrednio z dziećmi wspomagani są pomocą nauczyciela, do której należy:
  1. pełnienie zadań opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci;
  2. utrzymywanie w czystości przydzielonych pomieszczeń;
  3. przestrzeganie przepisów BHP i ppoż. i HACCP;
  4. wykonywanie czynności poleconych przez dyrektora i st. specjalisty wynikających
    z organizacji pracy.
  5. Dyrektor może zmienić nauczyciela (nauczycieli) prowadzących oddział w przypadkach:
  1. uzasadnionego wniosku Rady Rodziców lub rodziców z danego oddziału;
  2. konieczności zapewnienia prawidłowej organizacji pracy przedszkola.

§ 38.

Inni pracownicy pedagogiczni

  1. Do zadań logopedy w szczególności należy:
  1. diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci;
  2. prowadzenie zajęć logopedycznych dla dzieci oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy i eliminowania jej zaburzeń;
  3. podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci;
  4. wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
  1. rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dziecka oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym barier
    i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
  2. udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  1. wspieranie działań nauczycieli wynikających z realizowanego programu wychowania przedszkolnego;
  2. prowadzenie dokumentacji.
  3. Do zadań pedagoga należy w szczególności:
  1. prowadzenie badań diagnostycznych dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych;
  2. rozpoznawanie przyczyn utrudniających dzieciom aktywne i pełne uczestnictwo
    w życiu przedszkola;
  3. prowadzenie zajęć o charakterze terapeutycznym;
  4. podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym dzieci, we współpracy z ich rodzicami;
  5. wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
  1. rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
  2. udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  1. wspieranie działań nauczycieli wynikających z realizowanego programu wychowania przedszkolnego;
  2. prowadzenie dokumentacji.
  3. Do zadań psychologa w szczególności należy:
  1. prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron dzieci;
  2. diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju dzieci;
  3. udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
  4. podejmowania działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci;
  5. minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym
    i pozaprzedszkolnym dzieci;
  6. inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
  7. pomoc rodzinom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci;
  8. wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

§ 39.

  1. W przedszkolu zatrudniony jest pedagog specjalny.
  2. Do zadań pedagoga specjalnego w przedszkolu należy:
  1. prowadzenie badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola,
  2. we współpracy z nauczycielami:
  1. rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych dzieci;
  2. wspomaganie zespołu w planowaniu i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  3. rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń lub trudności w funkcjonowaniu wychowanków, w tym barier i ograniczeń, utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
  4. dostosowanie sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych, doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb dzieci;
  1. współpraca z zespołem w zakresie opracowania i realizacji Indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego dziecka posiadającego orzeczenie
    o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  2. określanie niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno – komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci;
  3. udzielanie dzieciom, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
  4. prowadzenie zajęć rewalidacyjnych zgodnie z kwalifikacjami;
  5. przedstawianie Radzie Pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola w zakresie zadań określonych dla pedagoga specjalnego;
  6. rekomendowanie dyrektorowi działań, które przedszkole i nauczyciele powinni podejmować w celu właściwej realizacji edukacji włączającej;
  7. prowadzenie dokumentacji.
  1. W razie konieczności organizacji nauki i opieki dla dzieci z niepełnosprawnością w formie kształcenia specjalnego w przedszkolu zatrudnia się nauczyciela współorganizującego kształcenie posiadającego przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej.
  2. Do zadań nauczyciela współorganizującego kształcenie należy:
  1. prowadzenie obserwacji pedagogicznych, wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań, eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci w ramach pracy indywidualnej z wychowankami i udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  2. stały kontakt z rodzicami w celu wspierania ich w procesie kształcenia
    i w rozwiązywaniu problemów wychowawczych dzieci;
  3. udzielanie pomocy nauczycielom w oddziale w zakresie doboru treści programowych i metod pracy; dostosowanie treści wybranego programu wychowania przedszkolnego do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dziecka;
  4. wspólnie z nauczycielami i specjalistami podejmowanie zintegrowanych działań ukierunkowanych na poprawę funkcjonowania dziecka oraz wzmocnienie jego uczestnictwa w życiu przedszkolnym;
  5. współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczną, zdrowotną i inną;
  6. prowadzenie dokumentacji.

§40.

Zespoły nauczycieli

  1. Do realizacji zadań statutowych przedszkola, dyrektor powołuje spośród członków Rady Pedagogicznej zespoły nauczycieli.
  2. Powołanie zespołów może być na czas określony lub nieokreślony.
  3. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez Dyrektora przedszkola na wniosek tego zespołu.
  4. Dyrektor przedszkola, na wniosek przewodniczącego zespołu, może wyznaczyć do realizacji określonego zadania lub zadań zespołu innych nauczycieli, specjalistów
    i pracowników przedszkola.
  5. Zespół zadaniowy określa plan pracy i zadania do realizacji w danym roku szkolnym. Podsumowanie pracy zespołu odbywa się podczas ostatniego w danym roku szkolnym zebrania Rady Pedagogicznej.
  6. Nauczyciele przedszkola tworzą zespoły, których cele i zadania obejmują
    w szczególności:
  1. współpracę służącą uzgodnieniu sposobów realizacji programów wychowania przedszkolnego i korelowania ich treści,
  2. wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów obserwacji dziecka oraz sposobów ewaluacji pracy opiekuńczo-edukacyjnej,
  3. organizowanie doskonalenia zawodowego w przedszkolu oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
  4. współdziałanie w organizowaniu sal zajęć, kącików zainteresowań, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,
  5. opiniowanie przygotowanych w przedszkolu autorskich programów wychowania przedszkolnego,
  6. ustalanie form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci, zgodnie z rozpoznanymi potrzebami,
  7. dokonywanie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka oraz opracowanie Indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

§41.

  1. W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi.
  2. Zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników niebędących nauczycielami określają przepisy o pracownikach samorządowych.
  3. Podstawowym zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
  4. Zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola, utrzymanie budynku przedszkola i jego otoczenia w sposób zapewniający bezpieczeństwo dzieci, dbanie o ład i czystość na jego terenie.
  5. Pracownicy administracji i obsługi współpracują z nauczycielami w zakresie opieki
    i wychowania dzieci.
  6. W przedszkolu zatrudnieni są:
  1. st. specjalista,
  2. pomoc nauczyciela,
  3. starsza woźna,
  4. starsza kucharka i pomoc kucharki:
  5. dozorca
  6. szatniarka
  7. dietetyk.
  1. Szczegółowy zakres obowiązków pracowników, o których mowa w ust. 1, ustala Dyrektor przedszkola.
  2. Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników znajduje się w teczce akt osobowych.
  3. Wszyscy pracownicy placówki zobowiązani są do:
  1. natychmiastowej reakcji na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania dzieci stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa dzieci;
  2. zwracania uwagi na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola, w razie potrzeby powinni zwrócić się o podanie celu pobytu na terenie przedszkola oraz zawiadomienia dyrektora o fakcie przebywania osób postronnych;
  3. niezwłocznego zawiadomienia dyrektora o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia dzieci;
  4. przetwarzania danych osobowych wyłącznie w zakresie nadanych upoważnień zgodnie z dokumentacją przetwarzania i zabezpieczenia danych.

Rozdział 9

Postanowienia końcowe

§ 42.

  1. Sprawy nieuregulowane w statucie są rozstrzygane w oparciu o obowiązujące i dotyczące tych spraw odrębne przepisy.
  2. Zmian w statucie dokonuje Rada Pedagogiczna z własnej inicjatywy lub na wniosek dyrektora lub innych organów.
  3. Zmiany do statutu wprowadzane są z dniem podjęcia uchwały przez Radę Pedagogiczną lub w terminie wynikającym z jej treści.
  4. Dyrektor po każdej zmianie statutu wprowadza ujednolicony tekst statutu.
  5. Tekst statutu w formie ujednoliconej jest publikowany na tablicy ogłoszeń przedszkola oraz stronie internetowej przedszkola.