Drodzy Rodzice,
oto zestaw przykładowych ćwiczeń do zaleceń, które Państwa dziecko otrzymało
po badaniach sondażowych:
Ćwiczenia wzmacniające koordynację ruchową oraz poczucie równowagi – propozycje:
- Dotykane jednej części ciała drugą częścią ciała (np. łokieć dotyka kolana, dłoń-stopy, itp. Uwaga: kładziemy nacisk na przekraczanie linii środka ciała, tzn. prawy łokieć do lewego kolana, lewa dłoń do prawej stopy, itd.)
- „Nożyce” – ćwiczenie naprzemiennego ruchu nóg góra-dół, prawo-lewo
- Tory przeszkód (bieganie wężykiem, przeskakiwanie, okrążanie, podnoszenie woreczków, czołganie przez tunel, itp. – na czas)
- Zabawy bieżne, tzw. cwały w różnych kierunkach (bokiem, do środka, po kole, itp.)
- Chodzenie po linii (ławeczce, krawężniku, brzegu dywanu)
- Zabawy piłką – wszelkiego rodzaju: rzucanie do celu, miedzy osobami, gra w kolory (in. „piłka parzy”), gra w nogę (kopanie)
- Gry i zabawy taneczne (taniec)
- Zabawa „ruchome podłoże” – dziecko stoi na kocu, a dorosły ostrożnie go przesuwa. Zadaniem dziecka jest utrzymać się jak najdłużej w pozycji stojącej
- Chodzenie/skakanie po wyznaczonych „trasach” (np. co druga płytka chodnika, tylko płytki zaznaczone kredą, po rozłożonych gazetach, poi zielonych częściach dywanu)
- Doskonalenie różnego rodzaju chodów: duże kroki, malutkie kroki, chód „koci” (cichy i delikatny), chód olbrzyma (mocny i głośny), na palcach, itp.
- Doskonalenie różnego rodzaju skoków: duże/małe, w miejscu, na jednej nodze, przez niewielkie przeszkody, itp.
- Jazda na rowerze
- Gimnastyka
Ćwiczenia wzmacniające koordynację wzrokowo-ruchową:
Angażujące motorykę dużą (całe ciało)
- Zabawy piłką – rzucanie do celu, miedzy osobami, gra w kolory (in. „piłka parzy”), gra w nogę (kopanie), toczenie piłki do celu
- Chodzenie po narysowanej linii, figurze
- Rysowanie w powietrzu dużych figur, przedmiotów (drzewo, dom, itp)
- Zagadki ruchowe np. naśladowanie ptaków, samolotów, czynności i ich odgadywanie
- Tory przeszkód
- Jazda na rowerze
Angażujące motorykę małą (dłonie i palce)
- Wszelkiego rodzaju ćwiczenia graficzne – obrysowywanie (figur, elementów), przerysowywanie, szlaczki, kopiowanie figur, odrysowywanie szablonów
- Łączenie punktów w obrazek
- Budowanie z klocków
- Wycinanie po linii, wycinanie figur
- Malowanie farbami przy pomocy palców
- Nawlekanie korali, przewlekanie sznurowadeł
- Lepienie z plasteliny, budowanie z naturalnych surowców (piasek, śnieg)
Ćwiczenia percepcji (analizy i syntezy) oraz pamięci wzrokowej:
Obserwacja – najbliższego otoczenia, czynności wykonywanych przez inne osoby a następnie opowiadanie o tym
Wyszukiwanie:
- Różnic w obrazkach
- Podobnych przedmiotów, elementów (np. o takim samym kształcie, w tym samym kolorze)
- Dobieranie w pary
Układanie:
- Według określonej zasady (np. pierwszy zielony, drugi czerwony, itp.)
- W kolejności mały-średni-największy
- Puzzle
- Klocki
- Figury z kawałków
- Dopasowywanie zgodnie z wycięciem
Malowanie, rysowanie:
- Łączenie punktów
- Znajdowanie różnić między obrazkami
- Labirynty, znajdowanie drogi
- Dorysowywanie brakujących części postaci
- Kopiowanie figur
- Łączenie linią elementów o takich samych cechach
- Rysowanie z pamięci prostego wzoru (najczęściej figury), która następnie została zakryta
Odtwarzanie
- „Przypatrz się dokładnie obrazkowi, zapamiętaj, co się na nim znajduje, bo za chwilę zakryję go i poproszę cię, żebyś mi powiedział, co na nim było” (proste, pojedyncze elementy, bez dużej ilości szczegółów)
- Który z przedmiotów, które leżały przed tobą, został zabrany? (do 3 przedmiotów, znanych dziecku)
Porównywanie – kształtów, wielkości, długości
Ćwiczenia percepcji (analizy i syntezy) oraz pamięci słuchowej:
Wzmacnianie wrażliwości słuchowej – wysłuchiwanie dźwięków z ulicy (samochód, szczekanie psa, rozmowy ludzi), z natury (odgłosy deszczu, wiatru). Nazywamy te dźwięki (odgadujemy je), można również spróbować określić kierunek z którego pochodzą (dość ogólnie)
Naśladowanie dźwięków
- Powtarzanie dźwięku usłyszanego przed chwilą
- „Powiedz mi, jak robi…. (kot/pies/zwierzątko na obrazku, itp)
Odtwarzanie
- Rytmu – dziecko wysłuchuje rytm, który wystukuje dorosły (dość prosty, niezbyt długi, o określonej sekwencji), a następnie go powtarza
- Sekwencji cyfr – powiem teraz 3 cyfry, posłuchaj uważnie, bo potem je powtórzysz
Opowiadanie
- Dziecko krótko, własnymi słowami opowiada o czym była wysłuchana bajka, czytanka (można stosować pytania pogłębiające)
- Różnicowanie dźwięków – cichy/głośny, szybki/wolny
- Zabawy ruchowe ze śpiewem, klaskaniem, graniem na instrumentach
- Słuchanie rymowanych wierszy, znajdowanie rymów
Nieprawidłowy chwyt
Nieprawidłowy chwyt korygujemy pokazując i układając palce dziecka na kredce
w sposób prawidłowy oraz wykorzystując nakładki na ołówki – takie, które przypominają trójkąt (na samym początku, kiedy chwyt jest wyraźnie nieprawidłowy, np. kiedy dziecko trzyma ołówek całą dłonią lub umieszcza na nim cztery palce) lub takie, które mają specjalne zagłębienia służące do odpowiedniego ułożenia palców (kiedy dziecko chyba ołówek trzem palcami, ale są one nieprawidłowo ułożone)
Ćwiczenia Metodą Dennisona
Metoda Dennisona, zwana inaczej gimnastyką mózgu, to obszerny zestaw ćwiczeń mających na celu wspomaganie rozwoju dzieci i ułatwianie uczenia się. Proponuję wybrać i zastosować szczególnie te ćwiczenia, które wzmacniają umiejętność przekraczania linii środka ciała:
- Leniwe ósemki dla oczu
Stanąć, wyciągnąć przed siebie lewą rękę, zacisnąć pięść, a kciuk skierować do góry, narysować kciukiem w powietrzu znak „położonej ósemki” (należy pomóc dziecku w odtworzeniu cyfry 8, np. rysując ją na kartce i wieszając na ścianie) wodząc oczami za ręką – głowa jest nieruchoma. Ruch zaczynamy zawsze w lewo do góry. To samo powtarzamy prawą ręką, a potem obiema jednocześnie.
- Słoń
Wyciągnąć lewą rękę w przód, grzbietem dłoni do góry, głowę położyć na ramieniu wyciągniętej ręki, nogi lekko ugięte, mały rozkrok. Rysujemy w powietrzu obszerne leniwe ósemki (ucho przyklejone do ramienia). Całe ciało prostujemy. Następnie to samo z prawą ręką.
- Motyl na suficie
Podnosimy do góry głowę. Nosem na suficie kreślimy leżące ósemki.
(obszerniejszy opis ćwiczeń, wraz z rysunkami/zdjęciami konkretnych pozycji można znaleźć w Internecie)
opracowała: psycholog mgr A. Halicka
wrzesień 2023